Bez bolesti chrbta

Dlhodobá alebo opakujúca sa bolesť chrbta signalizuje, že niečo dlhodobo robíme nesprávne a chrbát preťažujeme. Bolesť chrbta sa dá liečiť, ale skratky v tomto procese neexistujú. Jediná cesta k zdravému chrbtu vedie cez zmeny každodenných návykov a zmene životného štýlu.

Ako vzniká bolesť chrbta a ako sa opakovanej bolesti chrbta zbaviť? Ako správne sedieť, vykonávať bežné domáce práce či športové aktivity tak, aby chrbát nebolel? Na tieto a ďalšie otázky nájdete odpovede v podcastovom projekte Bez bolesti chrbta, ktorý pripravujeme v spolupráci s edukačným portálom Bez bolesti chrbta.

Portál Bez bolesti chrbta vám pomáha zorientovať sa v problematike prevencie vzniku a liečby opakovanej bolesti chrbta.

 

Športový lekár Pavel Malovič: „Plávať prsia, kraul alebo znak? Keď ide o zdravie chrbta, odpoveď je jasná“.

Medzi plávaním a kúpaním sa je veľký rozdiel, vysvetľuje v podcaste športový lekár MUDr. Pavel Malovič, PhD., MPH. Zatiaľ čo z kúpania naše telo až taký veľký osoh nemá, plávanie považujeme za jeden z najzdravších športov, aký existuje, pričom z neho môže benefitovať aj náš chrbát. Ktorý plavecký štýl je preň najzdravší a čo hovorí odborník na plávanie v studenej vode či otužovanie sa?

 

Bicyklovanie a zdravie chrbta – športový lekár Pavel Malovič vysvetľuje pravidlá, ktoré sú pre zdravý chrbát cyklistu zásadné

Bicykel predstavuje pre mnohých ľudí dopravný prostriedok, ale aj nástroj pre rekreačné či športové vyžitie. Športový lekár MUDr. Pavel Malovič v podcaste prezradil viac o tom, ako bicyklovať správne, aby chrbát nebolel. Čo hovorí na správne nastavenie bicykla či vysoký cyklistický sed?

 

Športový lekár Pavel Malovič: „Keď po celodennom sedení v kancelárii a bez dôkladnej rozcvičky začneme lietať po kurte, chrbát nás nepodrží.“

Tenis, squash či bedminton. Na oko veľmi podobné športy, všetky spadajúce pod „raketové“, v skutočnosti však predstavujú pre človeka rôzne miery zaťaženia. Ktorý z nich je najšetrnejší pre chrbát a kĺby a pre koho sú vhodné? Na všetky tieto otázky odpovedá v podcaste športový lekár MUDr. Pavel Malovič.

 

Neurológ Milan Grofik hovorí aj o tom, ako dlho treba chrbát liečiť a kedy  je už nutná operácia chrbtice.

Uponáhľaná doba a sedavý spôsob života sa podpisujú na našom všeobecnom zdraví, nevynímajúc zdravie chrbtice. Neurológ Milan Grofik v podcaste vysvetľuje aj to, že bolesť je a mala by byť pre človeka signálom, že niečo nie je v poriadku. Jedným dychom dodáva aj to, že vo veci diagnostiky a následnej liečby je úplne najvhodnejšie spoľahnúť sa na lekára a nie na internet či babské rady.

 

Neurológ Milan Grofik: ”Niektoré nervy chrbta vieme zregenerovať a zbaviť tak chrbát bolesti.”

Keď nás prekvapí bolesť chrbta, utekať ihneď k lekárovi nie je tá najlepšia voľba. Podľa neurológa MUDr. Milana Grofika, PhD., by sme si v tomto prípade mali skôr dopriať niekoľko dní v posteli vo vhodnej úľavovej polohe. Ak však bolesť neprechádza ani do päť dní, je na čase spozornieť. Kedy neotáľať a navštíviť lekára?

 

Športový lekár Pavel Malovič: „Čo všetko má vplyv na to, ako sa po behu náš chrbát bude cítiť? Každý detail, napríklad aj správna obuv, povrch trate či vhodná podprsenka.“

Beh je dnes populárnejší než kedykoľvek predtým a pravdou je, že môže mať na ľudský organizmus naozaj blahodarné účinky. Len obuť tenisky a vybehnúť s vetrom o preteky však nestačí. Športový lekár MUDr. Pavel Malovič v podcaste vysvetľuje aj to, ako a kedy je s behom vhodné začať a na čo si dať pozor, aby z neho neboleli kĺby či chrbát.

 

V roku 2011 po ťažkej autonehode skoro zomrel, dnes je majstrom Európy – vypočujte si životný príbeh českého cyklistu Tomáša Bábeka

Český cyklista Tomáš Bábek sa k profesionálnej cyklistike dostal, keď blicoval. To, že zmeškal test z prírodovedy však neľutuje. Pýši sa mnohými víťazstvami v európskych i svetových súťažiach a titulom Kráľ cyklistiky Českej republiky, ktorý získal dokonca dvakrát. Tomáš nezaháľa na dráhe a ani na sociálnych sieťach. Svojím príbehom inšpiruje mnohých ľudí. Aj o tom, ako rešpektovať vlastné telo a ako si poradiť s opakujúcou sa bolesťou chrbta nám porozprával v podcaste.

 

Športový lekár Pavel Malovič: „Bežecké alebo zjazdové lyžovanie? Keď ide o zdravie chrbta, voľba je jasná.“

Najpopulárnejšími zimnými športami sú jednoznačne lyžovanie a bežkovanie. A keďže je tu ich hlavná sezóna, v podcaste so športovým lekárom MUDr. Pavlom Malovičom si rozoberieme oba. Ktorý z nich je pre chrbát „zdravší“?

Osteoporóza a zlomeniny ohrozujú každú tretiu ženu po menopauze

Osteoporóza, nazývaná aj tichý vykrádač kostí, je zákerné metabolické ochorenie, pri ktorom ubúda kostná hmota. Čo všetko sa pod touto diagnózou skrýva nám prišla vysvetliť špecialistka na oblasť reumatológie a osteológie MUDr. Soňa Dubecká, PhD. V podcaste prezradí okrem iného aj to, ako a prečo osteoporóza vzniká a koho ohrozuje úplne najviac.

Nedá vám bolesť chrbta spávať? Niečo nie je v poriadku

Bolesť chrbta predstavuje druhú najčastejšiu príčinu práceneschopnosti a invalidity a skrývať sa za ňou môžu napríklad aj zápalové ochorenia, ktoré s chrbtom ako takým vôbec nesúvisia. Do podcastu prijala pozvanie špecialistka na oblasť reumatológie a osteológie MUDr. Soňa Dubecká, PhD., s ktorou sa zhovárame o typických prejavoch zápalového ochorenia chrbta aj o dôležitosti včasnej diagnostiky a liečby.

 

Súvisí stres a naše nasadenie s bolesťou chrbta?

Stres je slovo, ktoré v súčasnosti skloňujeme až príliš často. Či už ho zažívame v práci alebo doma, ovplyvňuje nás denne a v prípade, že je dlhodobý, má negatívny vplyv na ľudské zdravie. Z psychosomatického hľadiska si podľa klinickej psychologičky PhDr. Denisy Maderovej jednoducho povedané na plecia nakladáme viac, než unesieme čo sa môže prejaviť aj ako bolesť chrbta.

 

Vplyv detstva a výchovy na našu chrbticu a pohybový aparát

Prenatálne obdobie, pôrod či obdobie detstva a výchovy s ním spojenej môžu výrazne ovplyvniť ľudskú psychiku a podmieniť aj vznik ochorení a zdravotných ťažkostí v neskoršom veku. Akým spôsobom je prepojené detstvo ako také so stavom nášho pohybového aparátu v dospelosti nám v podcaste prezradila klinická psychologička a psychoterapeutka PhDr. Denisa Maderová.

 

Ako sa starať o chrbát, keď SME DOMA?

S chrbticou je spojených 120 svalov a to,  v akej sú kondícii, ovplyvňuje celkový stav chrbta a nepriamo aj organizmu. Ako sa vyhnúť vzniku bolesti chrbta, keď sme nútení zdržiavať sa z akéhokoľvek dôvodu v domácom prostredí?

 

BEZ BOLESTI CHRBTA: Čo robiť, keď sa ozve akútna bolesť chrbta v čase koronakrízy

S nástupom koronakrízy ostatné choroby nevymizli – týka sa to aj bolestí chrbta. Čo podniknúť, keď úľavové cvičenia nepomáhajú? Mesačne sa na Slovensku predpíše okolo 150 000 BALENÍ LIEKOV, ktoré sú najčastejšie odporúčané pri bolestiach chrbtice. 

 

SEDIEŤ TREBA VEDIEŤ: Ako sa vyhnúť bolesti chrbta pri sedavom zamestnaní

Sedavé zamestnanie je najčastejšou príčinou vzniku bolesti chrbta. Manuálna práca je nahradzovaná pohodlným sedavým zamestnaním. Ak nechceme za túto „vymoženosť” platiť zdravím, je dobré vedieť, ako pracovať posediačky a nesprávať sa pritom k svojmu chrbtu macošsky. 

 

Bolesť chrbta sa dá liečiť, ale chce to čas. Nervy sa hoja „rýchlosťou“ len 1 mm za deň.

Bolesť chrbta je najčastejšou príčinou vzniku práceneschopnosti a invalidity. O tom, ako bolesť vzniká a čo sa vtedy deje v našom chrbte, sa rozprávame s MUDr. Evou Dúbravovou, lekárkou so špecializáciou v odbore neurológia a rehabilitácia.